Volg ons

De boom zonder vruchten

In acht stappen naar een zelfverzekerder, blijer en gelukkiger kind.

Werkt ook aan dat waar de cito niet op toetst.

We groeien van ik, naar jij en ik, naar wij. Samen is zoveel meer dan alleen.

Zelfstandigheid – moed – verantwoordelijkheid – vertrouwen – veerkracht – creativiteit.

Dit ben ik!

Mededogen - verdraagzaamheid - humor – flexibiliteit – nieuwsgierigheid – inlevingsvermogen.

Dit zijn jij en ik!

Samenwerken – betrouwbaarheid – respect - leiderschap – motivatie – oplettendheid – verwondering.

Dit zijn wij!

De boom zonder vruchten
‘Voor vernieuwend en duurzaam onderwijs’

De boom zonder vruchten is een ervaringsgericht en toegankelijk muzikaal sociaal-emotioneel project voor leerlingen van de groepen 3, 4, 5 en 6.

Dit frisse digitale lesprogramma behandelt acht thema’s aan de hand van gevarieerde opdrachten op de leergebieden ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ en ‘kunstzinnige oriëntatie’.

De boom zonder vruchten is voor scholen die – naast de basis – bewust kiezen voor een aanvullend lesaanbod op het gebied van Kunst- en Cultuureducatie. In het lesprogramma zijn de disciplines dans, beeldende vorming, drama, zang en muziek verweven.

Programma
Speciaal voor scholen hebben we een kant-en-klaar achtweeks les- en doeprogramma ontwikkeld, dat kinderen leert dat ze mooi, leuk, krachtig, lief, uniek en wijs én dat we samen wij zijn. De basis vormen het boek De boom zonder vruchten en de acht liedjes. Het programma biedt daarnaast een uitgebreid pakket aan materialen, activiteiten en opdrachten om leerlingen op speelse wijze te laten dat ze meer kunnen dan ze denken én dat we allemaal prachtige regenboogvruchten zijn.

De thema’s van De boom zonder vruchten zijn gebaseerd op de zeven universele krachten, ervaringen en verlangens van ieder mens. Hiermee gaat De boom zonder vruchten verder dan het trainen van sociale vaardigheden en het leren omgaan met emoties. De doelen van de lessen dragen bij aan het vormen van de persoonlijkheid en de persoon van kinderen.

Als er een stevig ‘ik’ is, kan er ook een ‘jij’ en ‘ik’ zijn. Op het moment dat kinderen ontdekken dat ‘jij’ en ‘ik’ samen ‘wij’ vormen, beseffen ze dat pesten, buitensluiten, vergelijken, roddelen en kleineren van een ander stom is. Zo dragen we bij aan sociaal en emotioneel evenwichtige kinderen die van binnenuit stralen.

De boom zonder vruchten draagt bij aan het ontwikkelen van burgers die vaardig, aardig
en waardig zijn voor zichzelf, de ander en onze planeet.

Hoe doen we dat?
Met acht thema’s en acht ontdekkingen in acht weken. Iedere week gaat een laatje open met de handleiding en de materialen voor die week. We behandelen telkens een nieuw, aanvullend en opbouwend thema. Daarbij horen opdrachten en activiteiten op algemeen, sociaal-emotioneel, creatief, educatief, cognitief en fysiek vlak. Natuurlijk houden we rekening met de meervoudige intelligentie van kinderen.

Muziektheaterstuk
De achtste en laatste week is de week van integratie: het verbinden van de eerdere thema’s tot een samenhangend geheel. De kinderen ronden de lessen af met het muziektheaterstuk De boom zonder vruchten.

Makkelijk en vakoverstijgend
Het digitale lesprogramma is zo ontwikkeld dat de lessen weinig voorbereiding vragen van de leerkracht. Door de terugkerende, vaste opbouw van elk thema geeft het lesprogramma rust en herkenning voor zowel de leerkracht als de leerling.

De boom zonder vruchten is met haar thema’s een rijke aanvulling
op het bestaande onderwijsaanbod.

Interesse/contact
Wil jouw school dit educatieve programma aanbieden aan jullie leerlingen of wil je meer weten over De boom zonder vruchten? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je er heel graag meer over.

Het is gemakkelijker om kinderen te laten opgroeien tot evenwichtige volwassenen, dan uit balans geraakte volwassenen weer in evenwicht te brengen.

Fredrick Douglass

Acht weken - Acht laatjes

Voor iedere week één laatje met de handleiding en de materialen voor die week.

Acht laatjes – Acht thema’s

• Ik ben blij met mij
• Voelen en genieten
• Super mega goed
• Liefde
• Mijn stem
• Wijzer dan wijs
• Eén grote familie

• De regenboog zijn wij

 

Acht thema’s – Acht ontdekkingen

• Ik ben goed en mooi precies zoals ik ben
• Ik geniet van alles wat ik voel en meemaak
• Ik geloof in mezelf en ben trots op mezelf
• Ik geef liefde en kan liefde ontvangen
• Ik luister en ik spreek met liefde
• Ik volg mijn innerlijke wijsheid
• Wij zijn allemaal met elkaar verbonden

• Alles zit in ons en alles is mogelijk

Vaardigheden waar "De boom zonder vruchten" aan werkt en waar de cito niet op toetst:

  • Creativiteit & nieuwsgierigheid
  • Inlevingsvermogen & medeleven
  • Zelfstandigheid & leiderschap
  • Moed & humor
  • Verantwoordelijkheid & doorzettingsvermogen
  • Samenwerking & flexibiliteit
  • Respect & acceptatie
  • Motivatie & veerkracht
  • Discipline & oplettendheid
  • Verwondering & verdraagzaamheid
  • Leergierigheid & vertrouwen

 

Extra informatie

Voor wie
Voor kinderen van groep 3, 4, 5 en 6 in regulier en speciaal onderwijs.

Kosten
Het programma ‘De boom zonder vruchten’ is in de loop van 2019 inzetbaar op scholen. 

Interesse/Contact

Wil jouw school dit educatieve programma aanbieden aan jullie leerlingen of wil je meer weten over De boom zonder vruchten? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je er heel graag meer over.
Susanne Danielson +31 6 222 151 30 of Christel van der Gun +31 6 218 118 90

CRKBO geregistreerd